سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی تخصصی انواع لپ تاپ های استوک

تشخیص تعداد هسته های پردازنده لپ تاپ استوک و کامپیوتر

    نظر

 

برای تشخیص تعداد هسته های  پردازنده لپ تاپ استوک خود می توانید از چند روش ساده و سریع استفاده کنید.اگر سیستم شما ویندوز نداره و میخواهید از طریق اطلاعات نوشته شده روی برچسب های آن به تعداد هسته ها پی ببرید ما چند نکته به شما میگوییم که میتوانید به راحتی تعداد هسته ها را تشخیص دهید.

اگر شما قصد خرید لپ تاپ یا سیستم خانگی را دارید و یا سیستم شما پس از مدتی کند شده است و حتی کار های معمولی را با تاخیر انجام می دهد باید در انتخاب نوع پردازنده خود دقت نمایید تشخیص تعداد هسته های پردازنده به شما کمک می کند بفهمید هرچه تعداد هسته ها بیشتر باشد انجام دستورات سریعتر صورت میگیرد.

 

تشخیص تعداد هسته ها

در این آموزش باید دقت داشته باشید که پردازنده های لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی متفاوت است. قبل از اینکه به آموزش این ترفند ها بپردازیم باید بدانید که تفاوت هسته های فیزیکی و منطقی چیست؟

به طور خلاصه وقتی می گوییم یک پردازنده core i5 دارای 4 هسته است یعنی شامل هسته فیزیکی و 2 هسته منطقی می باشد.در اصل هسته های فیزیکی تعداد هسته هایی هستند که در واقعیت وجود دارند اما برای اینکه سرعت پردازش دستور ها توسط cpu سریعتر صورت بگیرد  در هر هسته قسمتی به هسته منطقی یا مجازی اختصاص داده میشود که در کل اون هسته تبدیل به 2 هسته میشود این موضوع در لپ تاپ استوک گیمینگ یا سیستم هایی که نیاز به پردازش سریع دارند حا‌ئز اهمیت می باشد به مثال زیر دقت کنید:

ما یک سری دستور داریم که باید توسط پردازنده انجام بشه پردازنده با یک هسته فیزیکی به صورت زیر انجامش میده:

1- دستور اول به پردازنده میره

2- دستور انجام میشه

3- دستور دوم به پردازنده میره

4- دستور انجام میشه

وقتی که پردازنده دارای یک پردازنده فیزیکی و یک پردازنده مجازی باشه  در هر سیکل دو دستور رو همزمان انجام میده:

1- دستور اول و دوم به پردازنده میره

2- دستور انجام میشه

3- دستور سوم و چهارم به پردازنده میره

4- دستور انجام میشه

پس هسته های منطقی یا مجازی باعث میشن که دستورات خیلی سریع تر انجام بشه و سرعت سیستم بصورت بهینه افزایش پیدا میکند.

دانشجویان و دانش آموزان که بیشتر کار آنها با لپ تاپ است زیرا لپ تاپ ها قابل حمل و جابجایی هستند  جهت خرید لپ تاپ استوک دانشجویی  باید  به تعداد هسته های لپ تاپ خود دقت نمایند.

 

تشخیص تعداد هسته های پردازنده در لپ تاپ

در لپ تاپ های core i3 و core i5 تعداد هسته ها همگی 2 هسته هستند.یعنی هر لپ تاپی که i3 یا i5 بود بدون شک میتونید بگید که 2 هسته ای هستن دقت کنید که منظور از 2 هسته بودن هسته فیزیکی هست که در اکثر موارد همان 4 هسته ای بهشون میگن که شامل 2هسته فیزیکی و 2 هسته منطقی میباشد.

پردازنده های core i7 با پسوند های QM,EQ,HQ,MQ,MX,XM همگی 4 هسته ای هستند به غیر از این موارد هر پسوند دیگری اومد 2 هسته ای هستند مثل پسوند های  Y,UE,M,E,Uکه همگی دو هسته ای هستند.

تشخیص تعداد هسته های پردازنده کامپیوتر 

به طور خلاطه در کامپیوتر خانگی با پردازنده core i3 تعداد هسته ها 2 عدد است کامپیوتر با پردازنده i5 که دارای پسوند های P,S,R و همچنین اونهایی که با عدد 2 شروع میشن همگی 4 هسته است بغیر از مدل سندی بریج i5 2390t که 2 هسته دارد. همچنین نسل های ivey bridg و haswell  تقریبا همشون 4 هسته ای هستند به غیر این چند مدل خاص i5 3470t ,i5 4570t , i54750te که 2 هسته دارند.

تعداد هسته های کامپیوتر با پردازنده i7 که با پسوند 2 شروع میشوند همگی 4 هسته ای هستند مثل i7 2400k و تعداد هسته های کامپیوتر با پردازنده i7  که پسوند X دارند 6 هسته ای هستند مثل i7 4960x که شش هسته ای می باشد.

منبع:کلوب